British book publisher Macmillan is normally in the news thanks to its bestselling authors or skirmishes with retailers like Amazon (AMZN). But now it has entered the crosshairs of the World Bank, which has banned the publisher from receiving any of its contracts between now and 2016, as a result of bribes Macmillan paid to secure a textbook deal in South Sudan.

Reuters reports that the six-year ban stems from Macmillan's admission that it made "corrupt payments" between 2008 and 2009 in a bidding process for an education rehabilitation project supported by a World Bank-managed fund. The Multi Donor Trust Fund (MDTF) funnels millions of dollars in redevelopment money to the war-torn region. The ban may be reduced to three years as long as Macmillan continues to cooperate with the World Bank and implement its own compliance monitoring program. In fact, the publisher's early cooperation already knocked two years off the ban, which was supposed to last eight years.

"This agreement is an acknowledgment of past wrongdoing by Macmillan and demonstrates the World Bank's unwavering commitment to ensuring all those who participate in World Bank-financed projects, including those who do not actually get contracts, are held to the highest levels of integrity, while also encouraging companies to come forward and join our fight against corruption," said Leonard McCarthy, Integrity Vice President at the World Bank Group, in a statement.

Macmillan countered with its own statement to Reuters, claiming "there is no suggestion that these concerns have affected any of Macmillan's other principal businesses, and it is the case that they are confined to a limited part of our education business."

Ironically, Macmillan never even won the prized textbook contract, despite its illicit payments. But this development likely means greater enforcement of the company's anti-bribery policy -- updated just two months ago -- which emphasizes zero-tolerance.

Increase your money and finance knowledge from home

Introduction to Economic Indicators

Measure the performance of the economy.

View Course »

Investing Like Warren Buffett

Learn from one of the world's best investors.

View Course »

Add a Comment

*0 / 3000 Character Maximum

2 Comments

Filter by:
David Hill

continued...(2)

After the article professor Ralph and others who appeared in the article apologised for what they had said to Nature and where Butler had basically bullied them into submission. Indeed no-one has resigned their fellowships of our institution to this day unlike what Butler’s article expressed that they probably would.

But for another web-link to see how the big pharmaceuticals have emerged and which is a very fascinating true story also, visit – http://foolscrow.wordpress.com/2010/07/27/return-to-nuremberg-big-pharma-must-answer-for-crimes-against-humanity/
Strangely but possibly not necessarily when one is informed, McMillan’s ultimate holding company (Verlagsgruppe Georg von Holtzbrinck GmbH) and its founders were Nazis. Not me saying it but history. Therefore the big pharmaceuticals and Nature magazine make very good bed pals in this respect.

The News of the World is therefore not just the only ones that operate covertly.

Dr David Hill
World Innovation Foundation Charity
Bern, Switzerland

July 23 2011 at 10:51 AM Report abuse rate up rate down Reply
David Hill

The $18.2 million fine for bribery imposed on Macmillan shows that not only News International is corrupt. Indeed we have first hand knowledge of how Macmillan subsidiaries operate and try to destroy organizations that are addressing humanitarian problems of global significance. That is of course, when it is in the interests of their powerful friends. In this respect Nature Magazine, part of Macmillan, supported their friends in the pharmaceutical industry in 2008 and destroyed the only strategy that can stop an eventual human global pandemic killer that will run into hundreds of millions of lives lost, if not more, when it eventually comes as it will according to Margaret Chan (only a matter of time). What Nature Magazine did was to try and protect one of their friends a certain Dr. Ab Osterhaus (WHO adviser and one of the main ones to call for a global pandemic status thus opening up the flood gates to produce billions and billions of eventually useless swine flu vaccines paid for by the world’s taxpayers). This was because our institution had taken his global assertions to task. In this respect Dr. Osterhaus stated on pharmaceutical websites where he was a consultant that he was the person who first identified that bird flu had jumped into man. This was a lie as it was Professor Kennedy Shortridge, one of our Fellows, who had first determined this fact and awarded the Asian equivalent of the Nobel Prize for stopping the killer pandemic in 1997, and in its tracks. Two months later Declan Butler, senior reporter for Nature contacted our foundation to run what he said would be a fascinating story. Thinking that Nature was a publication beyond reproach, of the highest integrity and standing, we agreed. In January 2008 the article was published and on the very same day that Professor Shortridge was giving his keynote speech in Thailand at an international conference to launch the alternative global strategy to defeat bird flu. The effect of this negative article by Nature Magazine was that the alternative strategy was killed off. The reason, this strategy if it had been adopted, would not involve human vaccines where billions and billions are made every year by the big pharmaceutical companies around the world – a license to print money in reality.
That strategy if anyone is interested and which was killed off was - http://avian-influenza.cirad.fr/content/download/1931/11789/file/Kennedy-F-Shortridge.pdf

CONTINUED...

July 23 2011 at 10:51 AM Report abuse -1 rate up rate down Reply